کیا موهاوی

گروه : خودرو های کیا

کیا موهاوی (به انگلیسی: Kia Mohave) که در شمال آمریکا به نام کیا باریگو (به انگلیسی: Kia Borrego) عرضه می‌شود یک خودروی اس‌یووی است که در کره جنوبی توسط شرکت کیا موتورز ساخته می‌شود. این خودرو در کره[۳]و نیز آمریکا عرضه می‌شود. نام باریگو در این خودرو از مکانی به نام Anza-Borrego Desert State Park به معنی میمون برهنه گرفته شده است.

کیا موهاوی

کیا موهاوی (به انگلیسی: Kia Mohave) که در شمال آمریکا به نام کیا باریگو (به انگلیسی: Kia Borrego) عرضه می‌شود یک خودروی اس‌یووی است که در کره جنوبی توسط شرکت کیا موتورز ساخته می‌شود. این خودرو در کره[۳]و نیز آمریکا عرضه می‌شود. نام باریگو در این خودرو از مکانی به نام Anza-Borrego Desert State Park به معنی میمون برهنه گرفته شده است.

از هنگامی که کیا موتورز تصمیم گرفت بزرگ شود تا به امروز بیش از ۶دهه می گذرد و درطی ۱۰سال گذشته قد کشیدن این شرکت که ابتدا با صنایع سنگین شروع کرد و حال با تولید سالیانه بیش از یک میلیون دستگاه ، بخشهای بزرگی از بازار امریکای شمالی و آسیا را دردست دارد با سرعت بیشتری رخ داد . . .

کیا می دانست که می خواهد بزرگ شود! اما مطمئن بود که برای گام گذاشتن به این بخش بازار یا باید مقتدر حضور پیدا کند یا درصورت ضیف بودن از بین می رود. به همین دلیل به سراغ Peter Schreyer آلمانی – مدیر اسبق دپارتمان طراحی آئودی و طراحی فولکس واگن – رفتند و نهایتا خودروی کانسپتی با نام Mesa معرفی کردند که سرآغاز تولید مدلی با نام موهاوی (نام منطقه ای در ایالات متحده) یا همان Borrego (که با این نام درایالات متحده بفروش می رود) شد.

کیا با شناخت خوب از یک شاسی بلند لوکس و تسلطی که « شره یر » داشت ، Mohave را با تلفیقی از دماغه فورد وعقب لندکروزر و لکسس ، سرانجام با دو پیشرانه V6 به حجم ۳.۸ لیتر و V8 به گنجایش ۴.۶ لیتر که از نقطه نظر فنی شبیه به پیشرانه جنسیس با اسب بخار کمتر و گشتاور بیشتر است با دونوع جعبه دنده ۵ و ۶ سرعته خودکار تولید نمود.

البته از ابتدای سال ۲۰۱۰ یک پیشرانه ۳لیتری و V6 و VGT دیزلی نیز به آن اضافه شد و کمپانی هم اعلام کرده تاکنون بین ۸۰ تا ۸۵ درصد فروشش مربوط به مدل V6 آن بوده.

کیا برای موهاوی یک استارتر طراحی کرده که قبل از سوار شدن می توان به کمک آن خودرو را روشن نمود. رفتن به داخل کابین نیزهمان راحتی سوار شدن به اسپورتیج را دارد البته با کمی ارتفاع بیشتر!

 

به محض تکیه زدن برپشت فرمان کاملا حس می کنید که سوار بر یک SUV تمام سایز با زوایای دید عالی هستید که نقطه کور برایتان باقی نمی گذارد، یعنی زوایای گوشه های راست و چپ جلو به خوبی دردستانتان است. کنسولی به سادگی و بدور از حجم‌های عجیب وغریبی که ژاپنی‌ها در شاسی بلندهایشان استفاده می کنند طراحی شده و آن خط و خطوط منظم و مرتب آلمانی در او مشهوداست.

بخش اعظمی از امکانات مثل دو دریچه از۴دریچه سیستم تهویه ، سیستم صوتی و ایرکاندیشن در بخش میانی قرار گرفته که دور آن را  مثل تمامی بخش‌های کنسول – یک نوار طرح نقره ای رنگ با کیفیت بسیار پایین فراگرفته است. حتی کیا سعی کرده تا در کنسول و درها از تریم طرح چوب با نورپردازی قرمزاستفاده کند اما ای کاش کمی به کیفیت توجه می کرد.

به هرحال موهاوی را می‌توان از نظر کیفیت داخلی چیزی بین سانتافه و اسپورتیج فرض کرد و تنها نقطه قوت در مواد بکار گرفته شده چرم روی صندلی‌ها باشد و بقیه نقاط طبق معمول نا امیدکننده است.

با فشردن دکمه استارت/استاپ ، پیشرانه V6 و ۲۴ سوپاپ و ۳۷۷۸ سی سی روشن می‌شود، صدای پیشرانه از داخل ضعیف بگوش می رسد و شما را به یاد موتورهای تویوتا می‌اندازد. این پیشرانه ۲۷۶ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ تولید می کند که برابر با ماکزیمم گشتاور ۳۶۲نیوتن‌متر در دور موتور ۴۴۰۰ است.

 

جعبه دنده ۵سرعته خودکار تیپترونیک را درگیر می کنم ؛ کوچکترین فشار بر پدال گاز ناگهان دماغه خودرو را از زمین بلند کرده و مثل یک اسب وحشی موهاوی به جلو می جهد که این عکس العمل به پدال گاز در دنده یک دقیقا مرا یاد اوپیروس می اندازد.

 

اگرچه دریک شاسی بلند لوکس نباید دنبال شتاب گشت اما پس از لمس کردن دنده یک و رسیدن به دنده دو در زمان ۱۱.۱ ثانیه سرعت ۱۰۰ کیلومتر احساس شد( ۸.۴ بصورت استاندارد) .

نکته جالب تر در اینجاست که صدای غرغر کردن اسپورت پیشرانه شبیه همان طنینی که در لکسس RX350 است به گوش می رسد اما هرچه به دورهای بالاتر موتور می روم دراین صدا تغییری حس نمی شود. آن شتاب اولیه و عکس العمل تیز نیز در ضرایب بعدی دنده ها دو سومش افت می کند و گویا سواری موهاوی از احساس یک سدان نیمه اسپورت مجددا در غالب یک شاسی بلند قرارمی گیرد وکم کم رام می شود.

گشتاور تولیدی بسیار عالی است و داشتن تورک بالا یکی از بخش‌هایی است که یک شاسی بلند به آن نیاز مبرم دارد. دنده ها تا عدد ۴ ارتقاء می یابد و سرعت روی ۱۲۰ تا ۱۴۰ درحال بازی کردن است و فاصله بین سرعت ۷۵ تا ۱۰۵ کیلومتر در ۳.۹ ثانیه طی می شود. هر بارشل کردن پدال گاز حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دور از دور موتور می گیرد اما معکوس گیری جعبه دنده از افت بیشتر جلوگیری می کند.

کنترل فرمان دندانه شانه ای که در ۳.۵ دور قفل می شود، عالی است و هیچ جای بازی در سرعت‌های بالا برای شما نمی گذارد و کلیه لرزش‌های ریز و درشت را جذب می کند و حتی اجازه از دست رفتن کوچکترین کنترلی به شما نمی‌دهد. این فرمان حتی در محیط‌های کوچک توانست در دور کم بپیچد.