کیا از سال ۲۰۰۳ مشغول به تولید خودرویی به اسم کیا سراتو است که تا کنون چهار نسل از آن در بازارهای جهانی عرضه شدهاند. در اکثر کشورها این خودرو با نام کیا فورته عرضه میشود ولی ایران یکی از معدود کشورهایی است که در آن این خودرو با نام سراتو عرضه میشود. این خودرو هم اکنون به دو شکل در بازار موجود است: نسخهای که توسط سایپا تولید میشود و نسخه وارداتی. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی تخصصی کیا سراتو، به تفاوت سراتو سایپا و سراتو وارداتی نیز بپردازیم.
کیا از سال ۲۰۰۳ مشغول به تولید خودرویی به اسم کیا سراتو است که تا کنون چهار نسل از آن در بازارهای جهانی عرضه شدهاند. در اکثر کشورها این خودرو با نام کیا فورته عرضه میشود ولی ایران یکی از معدود کشورهایی است که در آن این خودرو با نام سراتو عرضه میشود. این خودرو هم اکنون به دو شکل در بازار موجود است: نسخهای که توسط سایپا تولید میشود و نسخه وارداتی. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی تخصصی کیا سراتو، به تفاوت سراتو سایپا و سراتو وارداتی نیز بپردازیم.
دلیل عرضه سراتو توسط شرکت کیا این است که این شرکت در بازار خودروهای کوچک مناسب خانوادهها از رقبا عقب مانده بود و برای دسترسی به این بازار، که بخش مهمی از بازار خودرو است اقدام به طراحی و تولید سراتو یا همان کیا فورته کرد. هدف کیا این بود که بتواند مشتریهایی که توان پرداخت هزینه زیاد برای خودروهایی مثل کیا اپتیما یا هیوندای سوناتا ندارند را به خود جلب کند. نسخهای از کیا سراتو که توسط سایپا تولید میشود در واقع نسل دوم این خودرو است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ عرضه شد. مثل همیشه یک بار دیگر خودروسازان داخلی به سراغ یک نسل منسوخ و قدیمی از یک خودروی محبوب رفتهاند.
کیا سراتو قرار بود یک خودروی اقتصادی باشد و به همین علت از طراحی نسبتا سادهتری برخوردار است اما همچنان روح و زبان طراحیای که امضای شرکت کیا است را با خود به همراه دارد. سراتو جلوپنجره کشیده و جمعجوری دارد و گریل آن خیلی بزرگ نیست. انتهای چراغهای جلو کمی حجیم شدهاند تا ظاهری قدرتمندتر به آن ببخشند.
در کل به لطف طراحی کرهای این خودرو، ظاهر آن کاملا قابل قبول است هرچند در مقایسه با خودروهای روز بازارهای جهانی، طراحی آن کمی قدیمی جلوه میکند. کیا سراتو وارداتی از نظر طراحی تفاوت چندانی با کیا سراتو سایپا ندارد، تنها تغییر ملموس کوچکتر شدن رینگها در مدل سایپا، تفاوت در خروجی گزوز و همینطور استفاده از مهشکن به جای یکی از چراغهای ترمز در نسخه سایپا هستند.
از نظر طراحی داخلی این دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. آنچه که در این دو خودرو متفاوت است، کیفیت مونتاژ و مواد به کار گرفته شده است. نسخه سایپا مجهز به یک مانیتور است و جنس مواد به کار رفته در طراحی داخلی آن نسبت به مدل وارداتی کیفیت پایینتری دارد. کیا سراتو سایپا کیفیت مونتاژ پایینتری دارند و هنگام استفاده از گزینههای مختلف خودرو، این تفاوت کیفیت و چفت و بستدار نبودن نسخه سایپا به چشم میآید. آنچیزی که در طراحی داخلی این خودروها را از یکدیگر متمایز میکند، کم بودن آپشنهای نسخه سایپاست. در کیا سراتو سایپا به جای ۱۰ عدد کیسه هوا تنها از ۲ کیسه هوا استفاده شده است و خبری از گرمکن، آینه فتوکرومیک و سیستم کنترل پایداری نیست. نسخه سایپا حتی دکمهای برای جمع کردن آینهها ندارد و باید این کار را به صورت دستی انجام داد! بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که مانیتور مورد استفاده در نسخه سایپا کیفیت مطلوبی دارد.