کیا سراتو سایپا

گروه : خودرو های کیا

آخرین مدل کیا سراتو با نسل سوم در بازار جهانی حضور دارد؛ اما مدل قبلی این خودرو توسط سایپا مونتاژ می‌شود. در این مطلب، به بررسی کامل و مقایسه‌ی سراتو سایپا با دیگر خودروهای مشابه در بازار ایران می‌پردازیم.

کیا سراتو سایپا

آخرین مدل کیا سراتو با نسل سوم در بازار جهانی حضور دارد؛ اما مدل قبلی این خودرو توسط سایپا مونتاژ می‌شود. در این مطلب، به بررسی کامل و مقایسه‌ی سراتو سایپا با دیگر خودروهای مشابه در بازار ایران می‌پردازیم.

 

صنعت خودروسازی کره با سرعتی فراتر از گذشته، پیش‌ می‌رود. برندهای هیوندای و کیا در رأس این هجوم به بازار جهانی هستند؛ درحالی‌که چندان قدیمی‌تر از خودروسازان داخلی محسوب نمی‌شوند. حالا، محصولات از رده‌ خارج کره‌ای و حتی چینی در ایران مونتاژ می‌شوند تا چرخ این صنعت پرتقاضای کشور، همچنان با استهلاک بالا و تلفات جانبی باورنکردنی، به گردش ادامه دهد. مدتی قبل، به بررسی هیوندای i20 و هیوندای اکسنت مونتاژ کرمان موتور در زومیت پرداختیم و در این مطلب، کیا سراتو مونتاژ سایپا ارزیابی خواهد شد.

 

خودروسازی ملی کره با نام کیا موتورز ( KIA MOTORS)، در سال ۱۹۴۴ و نزدیک به ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد. این شرکت، امروزه کاملا خصوصی و مستقل از دولت اداره می‌شود و با توجه به اینکه ۴۵ درصد از سهام آن در اختیار هیوندای قرار دارد، به‌نوعی زیرمجموعه‌ی این برند به‌حساب می‌آید. نام کیا و حروف KIA اشاره‌ای به کشور کره (Korea) ندارد و حروف اول کلماتی در یک عبارت به زبان کره‌ای هستند که «برآمده از شرق» معنی می‌دهد. این شرکت، با تولید ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال، دومین خودروساز بزرگ کره‌ی جنوبی پس از هیوندای محسوب می‌شود.

 

خوردوی سراتو، یکی از پرفروش‌ترین محصولات کیا در ۱۰ سال گذشته است. نسل اول این خودرو که در ایران هم حضور داشت، سال ۲۰۰۳ به خط تولید رسید و تا سال ۲۰۰۹ در تیپ‌های مختلف تولید شد. نسل دوم سراتو، موفقیت بزرگی برای کیا بود و با نام فورته در بعضی کشورها، از جمله آمریکا فروخته می‌شد. در واقع نسل اول کیا فورته و نسل دوم سراتو، کاملا مشابه هستند و به همین ترتیب، نسل دوم فورته و نسل سوم سراتو نیز از سال ۲۰۱۳ تاکنون، در خط تولید کیا حضور دارند. این خودرو، صرفا با بدنه‌ی هاچبک در اروپا عرضه می‌شود و سید (Cee'd) نام دارد. جالب است بدانید در نسخه‌ی جدید، پلت‌فرم سراتو در مدل‌های مختلف، با هیوندای النترا و هیوندای i30 اشتراک دارد.

 

از حدود یک سال قبل، سایپا اقدام به مونتاژ نسل دوم سراتو با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری کرد. مدتی بعد، نسخه‌ی ۲ لیتری این خودرو به سبد محصولات سایپا اضافه شد و حالا، با پیشرانه‌ی ۲ لیتری و امکانات نسبتا کامل، به نام سراتو آپشنال فروخته می‌شود. این خودرو در سال ۲۰۰۶ توسط طراح آلمانی، کورت کال، تحت نظارت پیتر شرایر معروف، مورد توجه مدیران کیا قرار گرفت و با طرح بدنه‌ی کوپه‌ی دودر به نام کیا کوپ (Kia Koup) نیز تولید می‌شد. با توجه به توقف تولید جهانی سراتو در مدل کوپ و حضور انحصاری هاچبک کیا سید در بازار اروپا، این خودرو صرفا با بدنه‌ی سدان در خط تولید سایپا قرار دارد. عرضه‌ی این مدل از سراتو، صرفا در ایران و چین انجام می‌شود؛ درحالی‌که کارخانه‌های کیا در کشورهای کره، مکزیک، اکوادور، قزاقستان، مالزی و روسیه، نسل جدید سراتو را تولید می‌کنند.

 

طراحی ظاهری و بدنه

باید قبول کرد که خودروسازی کره تا پیش از دهه‌ی میلادی فعلی، هنوز زیر سایه‌ی سنگین شرکت‌های بزرگ ژاپنی قرار داشت. با این حساب، تعجبی ندارد اگر نسل دوم سراتو که سال ۲۰۰۸ عرضه شد، تا حدودی شبیه به هوندا سیویک مدل ۲۰۰۷ باشد. البته این شباهت، هوشمندانه اعمال شده است و صرفا چراغ‌های جلو و فضای جلوپنجره را شامل می‌شود.

 

در نمای روبرو، حالتی نیم‌دایره دیده می‌شود که تمامی لبه‌ی کاپوت جلو را فرا گرفته است. این موضوع، علاوه بر هماهنگی جذاب قطعات مختلف این قسمت، از جمله چراغ‌ها و جلوپنجره، باعث مخفی شدن لبه‌ی درپوش موتور می‌شود. چراغ‌ها نسبتا باریک و اسپرت هستند و حالتی مثلثی با گوشه‌های تیز دارند. سایز چراغ‌ها و جلو پنجره، کاملا متناسب است و با خط کم‌عمق بدنه زیر چراغ، تقویت می‌شود. در جلوپنجره، فضای خالی با قطعه‌ای پلاستیکی، سیاه‌رنگ و مشبک دیده می‌شود که لوگوی کیا را در مرکز دارد. در واقع، زبان طراحی امروز محصولات مدرن کیا، با لبه‌ی باریک بالا و پایین جلوپنجره از جنس کروم، از همین مدل سراتو آغاز شد و همچنان الهام گرفته می‌شود.

 

سپر جلوی سراتو، ساختار ساده‌ای دارد و با حداقل خطوط حجم‌دهنده ارائه شده است. علاوه بر خط زیر چراغ که پیش‌تر اشاره شد، صرفا یک خط تقارن عمودی در مرکز سپر دیده می‌شود و حتی در نزدیکی چرخ تا چراغ مه‌شکن، خلاقیت خاصی وجو ندارد. مشابه جلوپنجره، در سه قسمت خالی سپر هم پلاستیک مشبک سیاه‌رنگ وجود دارد که با مه‌شکن‌های ساده و تقریبا چهارگوش در طرفین، طراحی شده است. ظاهر جلوی سراتو، زیبایی قابل قبولی ارائه می‌کند؛ اما بدون خطوط حجم‌دهنده‌ی شاخص در کاپوت جلو، گلگیرهای و سپر، تا حدودی ساده و قدیمی به نظر می‌رسد.

 

ظرافت در طراحی سراتو، از نمای جانبی به‌وضوح دیده می‌شود؛ چراکه با ترفندهایی استادانه، برای بیننده جذاب و چشم‌نواز عمل می‌کند. از لبه‌ی چراغ عقب تا آینه‌بغل و ستون A، خط جالبی وجود دارد که از زیر پنجره‌ها می‌گذرد. پایین‌ درها و نزدیکی رکاب هم به لطف حجم‌دهی ظریف سازنده، حالتی شبیه به ذوزنقه و متقارن دیده می‌شود. در امتداد چراغ جلو تا نزدیکی لبه‌ی در نیز خطی کم‌عمق وجود دارد که حس اسپرت سراتو را تقویت می‌کند. در مدل سدان، با هدف کشیدگی بدنه و ارائه‌ی صندوق بار، ستون C پهنای نسبتا زیادی دارد که البته چندان هماهنگ با فرم کلی بدنه و ضخامت ناچیز ستون A نیست. از معدود نکات منفی در طراحی این قسمت، می‌توان به پلاستیکی بودن قاب پنجره‌ها، آنتن سنتی انتهای سقف و ظاهر عاری از خلاقیت آینه‌ها اشاره کرد.