کیا اسپورتیج قدیم۲۰۱۰

گروه : خودرو های کیا

کیا اسپورتیج یکی دیگر از شاسی بلندهای کمپانی کیا است که نسل اول آن در سال 1993 میلادی به عنوان یک شاسی بلند اقتصادی به بازار جهانی عرضه شد. در سال 2005 نسل دوم کیا اسپورتیج (KM) راهی بازار شد که بر روی پلتفرم هیوندای النترا شکل گرفته بود و از لحاظ فنی و ظاهری در سطح بالاتری نسبت به نسل اول خود قرار داشت.

کیا اسپورتیج قدیم۲۰۱۰

کیا اسپورتیج یکی دیگر از شاسی بلندهای کمپانی کیا است که نسل اول آن در سال 1993 میلادی به عنوان یک شاسی بلند اقتصادی به بازار جهانی عرضه شد. در سال 2005 نسل دوم کیا اسپورتیج (KM) راهی بازار شد که بر روی پلتفرم هیوندای النترا شکل گرفته بود و از لحاظ فنی و ظاهری در سطح بالاتری نسبت به نسل اول خود قرار داشت. در حال حاضر نسل دوم کیا اسپرتیج با مدل‌های 2008 تا 2010 در بازار کشور ما نیز حضور دارد. در سال 2010 نسل سوم هیوندای اسپورتیج که با کدSL شناخته می‌شوند، بر روی خط تولید شرکت کیا قرار گرفت و از سال 2011 نیز به بازار کشورمان راه یافت. نمونه فیس لیفت کیا اسپرتیج SL نیز در سال 2014 راهی بازار کشورمان شد و همانطور که انتظار می‌رفت از همان بدو ورود توانست، فروش بسیار موفقی را در بازار کشور تجربه کند. چهارمین و آخرین نسل از خاندان اسپورتیج، محصول سال 2015 شرکت کیا محسوب می‌شود که به کیا اسپورتیج QL معروف است. این خودرو از طراحی منحصر به فرد و آپشن‌های بسیار متنوعی برخوردار است و به همین دلیل توانست جایگزین شایسته‌ای برای نسل‌های پیشین خود باشد. متاسفانه به دلیل عرضه محدود، قیمت بالا و... این خودرو در بازار کشور ما نتوانست حضور درخشانی داشته باشد.

 

نسل نخست اسپورتیج پلتفرمی مشترک با مینی ون مزدا بونگو داشت و از همین رو بسیاری از اجزای مکانیکی این خودرو مانند موتور و انتقال قدرت (فاز نخست تولید) با همتای ژاپنی خود مشترک بود. کیا آن زمان با فورد و مزدا شریک بود و این موجب شد تا کیا از فناوری این دو شرکت کهنه‌کار در ساخت خودروهایش بهره ببرد.

تمامی موتورهای این نسل ۲٫۰ لیتری و آی۴ بودند که شامل دو موتور بنزینی و یک موتور دیزلی می‌شد. تمامی این موتورها تحت تکنولوژی مزدا بودند، موتورهای بنزینی از موتور سری اف مزدا و موتورهای دیزلی هم از سری آر مزدا بودند. فرق موتورهای بنزینی در این بود که یکی از آنها ۱۶ سوپاپ و دیگری ۸ سوپاپ بود.

 

مدل ۲۰۰۵ اسپورتیج با پلتفرمی مشترک با هیوندای الانترا و هیوندای توسان عرضه شد. اسپورتیج با یک موتور ۲٫۰ لیتری آی۴ دیزلی در بازار بریتانیا و با قیمتی در حدود ۱۶۰۰۰ دلار آمریکا عرضه شد. دو کلید و یک موتور وی۶ به توان ۱۷۳ اسب بخار قدرت (۱۲۹ کیلو وات) با ۱۷۸ پوند گشتاور (۲۴۱ نانومتر) صورت سفارشی برای این خودرو عرضه می‌گردد. البته از موتور دو لیتری توربوشارژر دیزل این خودرو نیز نباید غافل شد. به‌طور کلی این نسل نسبت به قبل پیشرفت قابل توجهی دارد.

 

این خودرو در ماه مه ۲۰۰۸ یک تغییر چهره را متحمل شد. کیا از سال ۲۰۰۷ این خودرو را در خط تولید خود در شهر ژیلینا واقع در کشور اسلواکی مونتاژ می‌کند. در اوایل ۲۰۰۹ مدل مورد عرضه این خودرو در بریتانیا در کمتر از یک سال تغییر چهره دیگری را به خود دید.

 

اسپورتیج در سال ۲۰۰۹ عنوان برترین خودروی قابل اعتماد را از دید گزارش مصرف‌کنندگان دریافت نمود.[۳] اسپورتیج در همان سال توانست در فهرست «۲۰ خودروی ارزانقیمت سال ۲۰۰۹» جای گرفت. بر اساس تحقیقات، اسپورتیج یکی از ارزانترین وسایل نقلیه برای بیمه است.

 

نسل دوم کیا اسپورتیج رتبه بالای رتبه پنج ستاره را در آزمون‌های تصادف با مدیریت ایمنی ترافیک در سطح ملی به دست آورد. با این حال، مؤسسهٔ بیمهٔ ایمنی بزرگراه (IIHS) آن را با امتیاز نه چندان خوب دو ستاره (قابل قبول) ایمنی بدرقه کرد، عملکرد و استحکام ضعیف سقف خودرو در چپ کردن یکی از عوامل این امتیاز پایین است