سوناتا هیبرید

گروه : خودرو های هیوندای

با شروع واردات خودروهای خارجی در ابتدای دهه‌ی ۱۳۸۰، مدل سوناتا از هیوندای وارد ایران شد. این محصول، یک سدان لوکس برای بازار داخلی به‌حساب می‌آمد و مردم را با سطح جدیدی از امکانات و کیفیت در یک خودروی سواری آشنا کرد. در سال‌های اخیر، هیوندای سوناتا به‌عنوان پرفروش‌ترین سدان وارداتی بازار ایران شناخته می‌شود؛ هرچند عامه‌ مردم به دلیل میزان درآمد و محدودیت‌های قانونی، دسترسی کاملی به مدل‌های روز دنیا ندارند.

سوناتا هیبرید

با شروع واردات خودروهای خارجی در ابتدای دهه‌ی ۱۳۸۰، مدل سوناتا از هیوندای وارد ایران شد. این محصول، یک سدان لوکس برای بازار داخلی به‌حساب می‌آمد و مردم را با سطح جدیدی از امکانات و کیفیت در یک خودروی سواری آشنا کرد. در سال‌های اخیر، هیوندای سوناتا به‌عنوان پرفروش‌ترین سدان وارداتی بازار ایران شناخته می‌شود؛ هرچند عامه‌ مردم به دلیل میزان درآمد و محدودیت‌های قانونی، دسترسی کاملی به مدل‌های روز دنیا ندارند.

 

شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی مربوط به جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد و امروزه با جایگاه سی و نهم در فهرست مهم‌ترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالی‌که فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمی‌ترین خودروسازان صنعتی دنیا محسوب می‌شود. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای در بازار جهانی حضور داشته باشد.

 

نسل اول سوناتا با تکیه بر پلتفرم میتسوبیشی ساترن در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. این خودرو با نسل سوم و هنگام واردات خودروهای خارجی در دهه‌ی ۱۳۷۰ به تعداد محدود وارد ایران شد و در کشور سازنده، بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸، تولید و فروخته می‌شد. با شروع جهانی شدن صنعت کره و خصوصا خودروسازی این کشور، نسل پنجم سوناتا در سال ۲۰۰۴ پا به بازارهای جهانی گذاشت. این مدل، موفقیتی باورنکردنی برای هیوندای بود و برخلاف پلتفرم مشترک با اوپتیما، فراتر از برادر خود ظاهر شد. سوناتا نسل پنجم که با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری در ایران نیز حضور داشت، تا سال ۲۰۰۹ در کارخانه‌های هیوندای کره، آمریکا، چین، هندوستان، ترکیه، مصر، تایلند و سودان تولید شد.

هیوندای سوناتا در بازار جهانی با نسل ششم و تولید بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ تثبیت شد. این خودرو در ایران با کد YF شناخته می‌شود و دارای پلتفرم مشترک با کیا اوپتیما و هیوندای i40 است. امروزه سوناتا در بازار جهانی با نسل هفتم شناخته می‌شود که سال ۲۰۱۵ معرفی شد و در ایران، LF نام دارد. این محصول با فیس‌لیفت تمام‌عیار برای مدل ۲۰۱۸ رو‌به‌رو شد و از دید بسیاری از مردم، به اندازه‌ی یک نسل جدید تغییر کرد. خبر خوب این است که سوناتا LF با چهره‌ی ۲۰۱۸، همراه پیشرانه‌ی هیبرید و پلاگین هیبرید وارد ایران می‌شود. مثل سال‌های گذشته، قیمت خودروهای کره‌ای برای عامه‌ی مردم ایران فراتر از انتظار و غیر قابل خرید است؛ اما نسخه‌های مدرن با موتور برقی، برای کاهش آلودگی محیط و مدیریت مصرف بنزین، مفید خواهند بود.

 

طراحی ظاهری و بدنه

مدل جدید هیوندای سوناتا هیبرید و بنزینی به لطف چراغ‌ها و جلوپنجره‌ی مدرن، کاملا متحول شده است. محصول ۲۰۱۸، اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه شباهتی به رقبا ندارد و با شخصیتی مستقل ارائه می‌شود.

در نمای رو‌به‌رو، لبه‌ی چراغ‌های اصلی کاملا منطبق بر راستای کاپوت طراحی شده است تا همراه‌با حالت قطره‌ای و یک‌پارچه، هماهنگی و انسجام چشم‌نواز در ادوات هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ را نشان دهد. با این هدف، حاشیه‌ی چراغ و کاپوت با نوار باریکی از فلز براق نقره‌ای همراه شده است که تا فریم پنجره‌ها ادامه دارد. داخل کاسه چراغ، ۲ هالوژن دیده می‌شود که نور بالا و پایین را تأمین می‌کنند؛ اما با نوار پیچیده‌ای از LED روشنایی روز و چراغ راهنمای نارنجی در گوشه، شلوغ و چشم‌گیر به نظر می‌رسد. علاوه بر خطوط روی کاپوت، جلوپنجره‌ی جدید هم نسبت به سوناتا LF مدل ۲۰۱۷، زوایای تیزتری دارد و یک شش‌ضلعی تشکیل می‌دهد که نقش زیادی در اسپرت و انتقام‌جو نشان دادن شخصیت خودرو خواهد داشت.

شاید حجم‌دهی سپر، مهم‌ترین تفاوت مدل جدید سوناتا با نسخه‌ی قبل باشد. جایگاه مه‌شکن‌ها در طرفین به دلیل جاسازی مناسب و طرح زاویه‌دار، حالتی خشن و آرواره‌مانند تداعی می‌کنند که تشنه‌ی سرعت به نظر می‌رسد. در این بخش از LED استفاده شده است که فراتر از مه‌شکن‌های دایره‌ای در سدان‌های ارزان‌قیمت دیده می‌شود. به‌زحمت می‌توان قطعه‌ای پلاستیکی در نمای روبروی سوناتا ۲۰۱۸ یافت و تقریبا تمام سپر تا پایین، فلزی است. حتی با هدف زیباسازی بیشتر، نوار باریکی از فلز نقره‌ای رنگ در پیرامون جلوپنجره و حاشیه‌ی پایین سپر استفاده شده است که نشان از وسواس و دقت سازنده در ارائه‌ی محصولی جذاب و چشم‌گیر دارد. 

 

از نمای جانبی، کمی از ویژگی‌های لوکس سوناتا کاسته و به جلوه‌ی اسپرت خودرو افزوده شده است. سقف کشیده تا عقب، عملا درپوش صندوق را بسیار کوتاه نشان می‌دهد و حالتی شبیه به خودروهای فست بک (نظیر محصولات اسپرت آئودی) فراهم می‌کند. البته نباید فراموش کرد که کاپوت عقب سوناتا با شیشه‌ی پشت، بالا نمی‌رود و مثل یک سدان معمولی، عملکرد مستقل دارد. طرح رینگ‌های سوناتا در مدل‌های استاندارد، لیمیتد، اسپرت و هیبرید متفاوت است و سایزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ اینچ خواهد داشت. تمامی نسخه‌ها، دارای فریم فلزی در پنجره‌ها و زیر رکاب، همراه آینه بغل سیاه‌رنگ مجهز به چراغ راهنما هستند. از نکات مهم در طراحی نمای جانبی، می‌توان به خطوط حجم‌دهنده اشاره کرد که چندان پرتعداد نیستند و صرفا با ۲ خط از انتهای چراغ عقب تا گلگیر جلو و زیر رکاب ارائه می‌شوند.

پشت خودرو نسبتا ساده است و البته شباهت زیادی به کیا اوپتیما دارد. نسخه‌ی ۲.۴ لیتری از سوناتا، دارای اگزوز دوگانه نیست و با یک خروجی تزئین‌شده با فلز براق تولید می‌شود؛ اما مدل اسپرت دارای ۲ خروجی اگزوز است. مهم‌ترین نکته‌ی مثبت در طراحی نمای پشت، حجم‌دهی سپر و کاپوت عقب است که همراه‌با لبه‌ای شبیه به اسپویلر در انتهای درپوش صندوق، کاملا اسپرت و جوان‌پسند به نظر می‌رسد. لوگوی سازنده و نام مدل (SONATA) در مرکز و هماهنگ با تقارن ادوات مختلف دیده می‌شوند. چراغ‌های قرمز هشداردهنده هم جایگاه خلاقانه و بسیار خوبی در طرفین سپر دارند. از ابتکارات جالب در طراحی سوناتا، باید به دکمه‌ی فشاری بازکننده‌ی صندوق اشاره کرد که داخل لوگوی سازنده، پنهان شده است.

در مجموع نمی‌توان ایراد خاصی به نمای ظاهری سوناتا ۲۰۱۸ گرفت. این خودرو، فراتر از یک فیس‌لیفت به نظر می‌رسد و در خیابان، به‌عنوان محصولی مدرن و تازه‌ساز، جلب توجه می‌کند. سدان هیوندای، براساس تبلیغات این برند، برای رقابت با تویوتا کمری ساخته شده و این محصول اصیل و بسیار پرفروش را هدف قرار داده است. ظاهر نسل جدید کمری هم اسپرت‌تر از گذشته به نظر می‌رسد؛ اما می‌توان ادعا کرد که فارغ از شهرت برندها، علاقه‌مندان سبک طراحی تهاجمی و اسپرت، جذب سوناتا ۲۰۱۸ شوند. ابعاد این سدان کره‌ای، شامل طول ۴۸۵۵ میلی‌متر، عرض ۱۸۶۵ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۷۵ میلی‌متر، همراه فاصله محورهای ۲۸۰۵ میلی‌متر است.

 

فضای داخلی و کابین

ورود به سوناتا ۲۰۱۸، حسی متفاوت با مدل‌های قبلی این خودرو در بیننده ایجاد نمی‌کند. از سویی دیگر، انبوه کلیدها و نمایشگرهای میان داشبورد، کمی گیج‌کننده و قدیمی به نظر می‌رسد. حتی روی فرمان همچنین وضعیتی وجود دارد و دارای کلیدهای پرشماری است.