سراتو یکی از پرفروشترین محصولات کیا در بازار جهانی است و در ایران هم با نسخهی ۲۰۱۷ حضور دارد. در این مطلب، علاوه بر بررسی جامع مشخصات فنی و ظاهری، این خودرو را با مدلهای همقیمت مثل هیوندای النترا ۲۰۱۷ مقایسه میکنیم.
سراتو یکی از پرفروشترین محصولات کیا در بازار جهانی است و در ایران هم با نسخهی ۲۰۱۷ حضور دارد. در این مطلب، علاوه بر بررسی جامع مشخصات فنی و ظاهری، این خودرو را با مدلهای همقیمت مثل هیوندای النترا ۲۰۱۷ مقایسه میکنیم.
خودروهای سدان سایز متوسط، طرفدار زیادی در دنیا دارند و برخلاف رشد تقاضا برای شاسیبلندها، همچنان با محبوبیت و فروش قابل قبولی تولید میشوند. محصولاتی مثل تویوتا کورولا و هوندا سیویک، پیشروی این کلاس خودرویی در چند دههی گذشته بودهاند، اما امروزه با حضور غولهای خودروسازی کره، رقبای قدرتمندی در مقابل دارند. این روزها، هیوندای النترا و کیا سراتو (فورته) با تیپ بدنههای سدان و هاچبک در بازار جهانی عرضه میشوند، درحالیکه با قیمت مناسب و سطح آپشنهای رضایتبخش، مورد تحسین کارشناسان هستند. هرچند که مجموع فروش این خودروها، همچنان فاصلهی قابل توجهی با تیراژ تولید رقبای ژاپنی دارد، میتوان از افزایش تقاضا برای النترا و هیوندای سراتو، رشد کیفی این خودروها در سالهای گذشته را نتیجه گرفت.
هرچند که شرکت خودروسازی کیا موتورز کره جنوبی، در ایران با خودروی پراید معرفی شد؛ امروزه با محصولاتی متنوع در کلاس بدنههای متفاوت، برندی قابل اعتماد برای خریداری داخلی محسوب میشود. این تصور غلط که صنعت خودروسازی کره تازهکار و فاقد قدمت است، با گذری بر تاریخچهی شرکت کیا مشخص میشود. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ و حدود ۷۲ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با تکیه بر محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت؛ اما امروزه با کارخانههای متعدد در سراسر دینا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت میکند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات کیاموتورز در سال گذشته، حدود ۳.۵ میلیون دستگاه برآورد میشود و همچنان خودروی سراتو (فورته)، پرفروشترین محصول این برند در سطح جهانی است.
نسل اول سراتو سال ۲۰۰۳ معرفی شد تا آغازگر هجوم خودروهای کرهای به بازار دنیا باشد. این خودرو با نسل دوم، به نام فورته (Forte) در امریکا حضور موفقی داشت و با تیپ بدنهی هاچبک و نام سید (Cee'd)، محبوبیت بالایی در بازار اروپا تجربه کرد. سراتو، از همان مدلهای اولیه در ایران فروخته میشد، اما تقریبا هرگز با بدنهی هاچبک به کشور وارد نشد. این خودرو با بدنهی سدان و تیپ نسل دوم که بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در بازار جهانی حضور داشت، همچنان توسط ساپیا تولید میشود، اما شاهد واردات جدیدترین نسخه با چهره جدید نیز هستیم.
با توقف تولید جهانی سراتو کوپ (مدل کوپه دودر) توسط کیا، این محصول صرفا با بدنهی سدان (چهار در صندوقدار) وارد ایران میشود. پلتفرم این خودرو با محصولات هیوندای، مثل النترا و i۳۰ مشترک است، درحالیکه از پیشرانهی متفاوتی استفاده میکند. آخرین مدل سراتو، نسخهی فیس لیفت ۲۰۱۷ است، اما بر مبنای محصولی عرضه میشود که سال ۲۰۱۲ طراحی شده و از سال ۲۰۱۳ در بازار جهانی حضور دارد. با معرفی نسل جدید النترا در سال ۲۰۱۶، میتوان امیدوار بود که مدل جدیدی از سراتو هم تا یک سال دیگر، معرفی شود.
طراحی ظاهری و بدنه
سراتو ۲۰۱۷، یک فیسلیفت تمام و کمال محسوب نمیشود و بیشتر بر تغییر نمای روبروی خودرو تمرکز داشته است. از سویی دیگر، نمیتوان با قاطعیت گفت که نسخهی جدید از طرح اصلی مدل ۲۰۱۳، زیباتر شده است، چراکه نسبت به خودروهای مدرن همکلاس (مثل مزدا 3، هوندا سیویک و هیوندای النترا) کمی قدیمی به نظر میرسد.
درحالیکه مدل جدید سراتو، از همان جلوپنجرهی همیشگی استفاده میکند تا به زبان طراحی کیا وفادار بماند، چراغهای کاملا متفاوتی دارد که نسبت به قبل، بزرگتر هستند. چراغهای اصلی، حالا کشیدهتر دیده میشوند و تا نیمهی کاپوت جلو و روی گلگیر، پیش میروند. پهنای چراغ، با عرض جلو پنجره هماهنگی دارد، اما با خطوط خمیده و حالتی منحنی ارائه میشود. روی سپر، خطی حجم دهنده به صورت نیمدایره در نظر گرفته شده است که زیر چراغها و جلوپنجره را پوشش میدهد. این ترفند، سپر سراتو را بزرگتر و ترکیب ظاهری خودرو را، باابهتتر نشان میدهد.