کیا اپتیما یک سدان سایز متوسط کرهای است که از سال 2000 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد و در حال حاضر در چهارمین نسل به تولید میرسد. ما در اینجا در مورد نسل دوم اپتیما صحبت میکنیم که در سال 2005 معرفی و در سال 2008 فیس لیفت شد و همان مدل فیس لیفت به بازار ایران راه پیدا کرد.
کیا اپتیما یک سدان سایز متوسط کرهای است که از سال 2000 تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد و در حال حاضر در چهارمین نسل به تولید میرسد. ما در اینجا در مورد نسل دوم اپتیما صحبت میکنیم که در سال 2005 معرفی و در سال 2008 فیس لیفت شد و همان مدل فیس لیفت به بازار ایران راه پیدا کرد.
کیا اپتیما نسل دوم در سال 2010 توسط اطلس خودرو به بازار کشورمان عرضه شد و به دلیل نکات مثبتی که در آن وجود داشت، توانست نظر خریداران ایرانی را جلب کند و به فروش خوبی دست پیدا کند. اپتیما از یک موتور 2.7 لیتری 6 سیلندر بهره میبرد که توانایی تولید 193 اسب بخار قدرت را دارد.
نکات مثبت کیا اپتیما
گیربکس بهسازی شده با عملکرد خوب اپتیما ، طراحی خوب صندلی ها ، طراحی ظاهری آن که در عین سادگی هماهنگی خوبی نیز دارد ، سواری نرم ، هماهنگی خوب موتور و گیربکس
نکات منفی کیا اپتیما
طراحی ساده کابین ، مصرف سوخت بالا
امنیت کیا اپتیما
کیا اپتیما عملکرد نسبتا خوبی در آزمونهای ایمنی داشته و نمرات متوسطی از موسسه NHSTA دریافت نموده. به علاوه اینکه موسسه یورو انکپ 4 ستاره ایمنی را به آن اعطا کرده است.
کیا اپتیما یک سدان سایز متوسط است که نخستین بار در سال 2000 معرفی و عرضه شد و اکنون در چهارمین نسل خود به سر میبرد. نسل اول اپتیما در واقع یک نسخه با تغییرات کوچک از هیوندای سوناتا بود و شباهتهایی هم میان این دو خودرو مشاهده میشد اما اپتیما رفته رفته تصمیم گرفت یک محصول مستقل ارائه کند و با عرضه نسل دوم، این تصمیم خود را عملی کرد.
نسل دوم کیا اپتیما در سال 2005 معرفی شد و کیا آن را با نامهای مختلفی در سراسر جهان به فروش میرساند. حتی پلتفرم به کار رفته در آن هم توسط کیا طراحی شده بود و ارتباطی با هیوندای سوناتا نداشت. البته آن شکل و ظاهری که ما از اپتیما 2010 به خاطر داریم، با طراحی مدل اولیه کاملا متفاوت است چراکه این خودرو کرهای در سال 2008 یک فیس لیفت اساسی را تجربه کرد. این مدل در سال 2008 در نمایشگاه خودرو نیویورک به نمایش درآمد و از سال 2009 روانه بازار شد.
در سال 2010 بود که اطلس خودرو کیا اپتیما را در بازار ایران عرضه نمود تا یک رقیب جدی برای هیوندای سوناتا و تویوتا کمری داشته باشد. هرچند که اپتیما رقیب شایستهای بود و توانست در مدت کوتاه عرضه، به فروش خوبی دست پیدا کند، اما تولید این نسل در سال 2010 توسط کیا خاتمه پیدا کرد و اپتیما وارد نسل سوم شد. به همین دلیل اپتیما به تعداد کمتری در مقایسه با سوناتا در خیابانهای کشور دیده میشود.
کیا اپتیما از نظر طراحی نمره قابل قبولی دریافت میکند. شاید به نظر عدهای، این طراحی کمی ساده و خسته کننده به نظر برسد اما باید گفت باتوجه به سال طراحی، این حرف چندان درست نیست. البته هدف ما این نیست که آن را تحسین کنیم ولی در مقایسه با رقبا، بدون شک چیزی کم ندارد. در نمای جلو، جلو پنجره معروف کیا را مشاهده میکنیم که در نسلهای بعدی هم حفظ شد. در نمای عقب هم دو خروجی اگزوز وجود دارد که چهره اسپرتتری به آن بخشیده است.
طراحی داخلی اپتیما هم ساده و به دور از هیجان است و در مرکز داشبورد در برخی نسخهها یک نمایشگر دیده میشود. بیشتر متریال به کار رفته در داشبورد از پلاستیک تشکیل شده ولی کیفیت خوبی دارد و در دراز مدت عملکرد مطلوبی از خود به نمایش میگذارد. صندلیها راحت هستند و صندلیهای عقب هم حتی در مسیرهای طولانی، کاملا راحتی سرنشینان را تامین میکنند. یکی از نقاط قوت اپتیما 2010 در همین کیفیت سواری و هماهنگی بالای میان جعبه دنده و موتور است.
کیا اپتیما 2010 تجهیزات رفاهی چون 10 عدد کیسه هوا، سیستمهای ترمز ABS, ESP, EBD، ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی حرفهای اینفینیتی، تنظیم برقی صندلیهای جلو به همراه حافظه صندلی راننده، چراغهای جلو اتوماتیک، سنسور پارک و کروز کنترل را در اختیار شما قرار میدهد.
کیا اپتیما در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه میشود و مدل در نظر گرفته شده برای بازار ایران، به یک موتور 2.7 لیتری 6 سیلندر مجهز شده است. این موتور قادر است 193 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند که به وسیله جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند. اپتیما با استفاده از این موتور، شرایط فنی مناسبی دارد و قدرت کافی برای یک تجربه خوب را در اختیار شما قرار میدهد. البته در مقایسه با هیوندای آزرا و سوناتا 6 سیلندر، قدرت کمتری ارائه میدهد ولی کیفیت سواری آنقدر بالا هست که شما را راضی کند.
کیا اپتیما 2010 رقبایی چون هیوندای آزرا، هیوندای سوناتا، تویوتا کمری، مزدا 3 و نیسان ماکسیما را در مقابل دارد. البته اگر بخواهیم مقایسهای در بازه قیمتی داشته باشیم، سراتو سایپا هم رقیبی برای اپتیما محسوب میشود. باوجود رقبای قدری که وجود دارد، اپتیما یکی از بهترین گزینههاست چراکه علاوه بر کیفیت سواری بالا، از نظر هزینههای نگهداری هم وضعیت مطلوبی دارد و کمتر مالک خود را به دردسر میاندازد. بنابراین اگر قصد خرید آن را دارید، و نمونه کم کارکردی را پیدا کردید، در تصمیم خود شک نکنید.