کیا اپتیما ۲۰۱۷

گروه : خودرو های کیا

رونمایی از خودروی جدید و لوکس کیا اوپتیما 2017 اقدام جدیدکیا موتورز می باشد.این خودرو دارای برچسب پلاگین هیبریدی (PHEV) است.موتور جدید کیا موتورز از نوع EcoDynamics سازگار با محیط زیست است و از فن آوری های جدیدتری بهره می گیرد.

کیا اپتیما ۲۰۱۷

رونمایی از خودروی جدید و لوکس کیا اوپتیما 2017 اقدام جدیدکیا موتورز می باشد.این خودرو دارای برچسب پلاگین هیبریدی (PHEV) است.موتور جدید کیا موتورز از نوع EcoDynamics سازگار با محیط زیست است و از فن آوری های جدیدتری بهره می گیرد.

 

مدل هیبریدی اپتیما که با هدف جلب رضایت طرفداران محیط زیست و خودروهای کم مصرف به تولید رسیده است طراحی آشنایی دارد. البته تفاوت هایی در طراحی این مدل با طراحی مدل استاندارد به چشم می خورد که جلوپنجره مشبک اکتیو، گلگیرهای اصلاح شده و دیفیوزرهای آئرودینامیک عقب نمونه هایی از این تغییرات هستند. این خودرو همچنین به چراغ های LED جدید، نشان برند جدید و رینگ های آلیاژی آئرودینامیک تجهیز شده است.

 

کیا اپتیما، یکی از محبوب‌ترین سدان‌های خانوادگی بازار ایران است. در ادامه معرفی کاملی از نسخه 2017 به همراه مشخصات و قیمت این خودرو را بخوانید.

 

اولین سری از کیا‌ اپتیما سال ۲۰۰۶ معرفی شد که خودروی چندان موفقی نبود و به کشورمان نیز راه نیافت. اما نسل دوم آن، اولین اپتیمای بازار ایران بود که در سال ۲۰۰۹ رونمایی و همان‌ سال وارد کشور شد. هرچند در آن سال‌ها، ظاهر و خصوصا چراغ‌های جلوی اپتیما و سراتو، آن‌ها را شبیه به هم و مثل دو برادر با اختلاف اندازه نشان می‌داد، با شروع سال ۲۰۱۰ و رشد فروش حیرت‌انگیز خودروهای کره‌ای، اپتیما هم متحول شد و با چهره‌ای جسور و ظاهری کاملا متفاوت، نقش مهمی در موفقیت جهانی کیاموتورز داشت. البته نباید از نقش پیتر شرایر، طراح مطرح گروه هیوندای کیا، در جذاب‌تر کردن طراحی محصولات این برند غافل ماند.

 

نسل سوم اپتیما که از سال ۱۳۹۰ یا ۲۰۱۲ وارد بازار ایران شد، تا سال گذشته و نزدیک به ۷ سال، بدون هیچ تغییر خاصی در بدنه و چراغ‌ها، توسط کیا تولید می‌شد؛ با این حال، اپتیما در طول این سال‌ها همیشه فروش خوبی در کشورمان داشت و گویی طراحی آن برای خریدار، جذاب باقی مانده است. اپتیما در سال ۲۰۱۵ نیز پرفروش‌ترین خودروی کیا در جهان بود و در آن سال حدود ۱۶۰ هزار دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شد.

 

از اواسط سال ۲۰۱۵، کیا عنوان کرد که نسل جدیدی از اپتیما را در سال ۲۰۱۶ معرفی خواهد کرد؛ خودرویی که از دید کارشناسان، صرفا یک فیس‌لیفت را تجربه کرده بود و تفاوت بنیادینی با مدل پیشین خود نداشت. اما مدل ۲۰۱۷ اپتیما، در فضای داخلی تغییرات زیادی دارد و از این حیث می‌توان آن را نسخه‌‌ای جدید دانست.

 

اپتیمای جدید که چند ماهی است در کوچه و خیابان‌های کشورمان نیز دیده‌ می‌شود، از لحاظ پیشرانه، تفاوت زیادی با مدل پیشین خود ندارد. این خودرو همچنان از پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی استفاده می‌‌کند که گفته می‌شود در حد چند اسب بخار بهینه‌سازی شده است. این پیشرانه‌ی ۶ سیلندر، ۱۸۵ اسب بخار توان به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند که بدین ترتیب ۸ اسب بخار قوی‌تر از نسل قبلی است. البته عملکرد اپتیما ۲۰۱۷ در شتاب‌گیری کمی بهتر شده است؛ اما بهبود چندان چشم‌گیری به‌ شمار نمی‌آید. با این پیشرانه، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو معادل ۹ ثانیه است و نهایت سرعت آن به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. قدرت بیشینه‌ی پیشرانه در دور موتور ۶۰۰۰ و بیشترین گشتاور معادل ۲۴۰ نیوتن‌متر نیز در دور موتور ۴۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود. این نکته را نباید از یاد برد که در نشریات خارجی، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این نسخه از اپتیما، معادل ۷.۵ ثانیه عنوان شده است که احتمالا به دلیل نوع بنزین مصرفی آن‌ها است. از دیگر آمارهای شتاب‌گیری اپتیما با پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری، رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت، ظرف مدت ۲۰.۵ ثانیه و طی‌ کردن مسافت ۴۰۰ متر در مدت ۱۶ ثانیه است.

 

سیستم ترمز اپتیمای جدید، به‌روزرسانی خاصی تجربه نکرده است و جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۶ سرعته نیز تفاوتی با گیربکس مدل قبلی ندارد و همچنان می‌توان آن را به‌طور دستی تعویض کرد. طبق ادعای کیا، مصرف سوخت اپتیمای جدید نسبت به مدل پیشین آن در حدود نیم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته و به میانگین ۸.۵ لیتر رسیده است. همچنین در صورت رانندگی با سرعت ثابت در اتوبان، پایین‌ترین حد مصرف سوخت خودرو، ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود.

 

در میان برندهای وارداتی، خصوصا نمونه‌های آلمانی، مدل‌های گران‌تر معمولا حجم موتور بالاتر از ۲.۵ لیتر دارند که واردات قانونی آن‌ها ممکن نیست؛ درحالی‌که اپتیمای جدید در مدل‌های گران‌تر، پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر و قدرتمندتری دارد. بهترین پیشرانه‌ی قابل سفارش برای این خودرو در خارج از ایران، نمونه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ است که قدرت آن ۲۴۵ اسب بخار است و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۶.۸ ثانیه‌ای به ارمغان می‌آورد. دیگر پیشرانه‌ی جذاب این خودرو، نمونه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ است که ۱۷۵ اسب بخار قدرت دارد و ظرف مدت ۷.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. علاوه‌ بر موارد یادشده، امیدواریم در آینده‌ی نزدیک شاهد ورود نسخه‌ی هیبریدی اپتیما باشیم که مجموع قدرت ۱۹۰ اسب بخار، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۸.۱ ثانیه و مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد.